Thursday 2 May 2013

Soal Jawab Bersama Dato Irmohizam!

Soalan: Anda dikenali sebagai seorang yang aktif dalam pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (Irmohizam adalah Presiden Majlis Belia Selangor dan 1M4U anggota exco). Mengapa tiba-tiba melompat ke politik?

Jawapan: Perdana Menteri mahu perubahan politik begitu, Barisan Nasional senarai calon-calon yang termasuk bukan sahaja ahli-ahli politik berpengalaman, tetapi ahli-ahli akademik, wakil-wakil pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan dan orang-orang dengan pelbagai latar belakang pendidikan dan demografi. Senarai ini mencerminkan kehendak rakyat. Sebagai calon, saya mewakili suara belia.


Soalan: Bagaimana anda akan untuk menarik pengundi, terutamanya pengundi baru?


Jawapan: Saya akan mengikuti gaya Perdana Menteri untuk mendapatkan dekat dengan rakyat.
Era di mana kerajaan percaya ia tahu segala-galanya telah berakhir. Kita perlu mendengar kepada rakyat dan memberikan mereka platform untuk membangkitkan isu-isu mereka. Kita juga perlu berjalan ceramah dan merendah diri adalah satu kemestian. Saya sedar terdapat terlalu banyak politik dalam kehidupan harian rakyat, kita perlu perubahan, pandangan yang segar. Dengan pengalaman saya bekerja untuk NGO, saya akan membawa idea-idea baru dan gaya yang berbeza politik, yang menyentuh kepada keperluan rakyat.
Pengundi di Kuala Selangor adalah dari kawasan bandar, separa bandar dan luar bandar tetapi juga di kawasan luar bandar, generasi muda berpendidikan dan ini telah berubah cara pemikiran mereka. Jadi, ahli-ahli politik tidak mampu untuk menggunakan terlalu banyak retorik. Perlu ada tindakan yang lebih daripada bercakap. Itulah apa yang saya mematuhi sekarang.

Soalan: Apakah rancangan untuk Kuala Selangor anda?

 
Jawapan: Saya seorang lelaki tempatan, jadi saya mempunyai kelebihan mengetahui orang-orang di sini dan isu-isu mereka. Salah satu isu utama adalah perumahan untuk kelas menengah. Jika kita menjadi kerajaan negeri, saya ingin membawa projek PR1MA (1Malaysia Perumahan Awam) ke Kuala Selangor. Kami juga mempunyai banyak tempat tarikan pelancong di sini yang kurang maju. Saya akan melihat perkara ini dan berusaha ke arah menarik lebih ramai pelancong, ini akan membantu menyelesaikan isu-isu pengangguran di sini. Akses ke Kuala Selangor telah diperbaiki dan lebuh raya Klang-Banting perlu diperluaskan ke Kuala Selangor. Terdapat banyak isu yang tidak dapat diselesaikan di sini bagi saya untuk melihat ke dalam.

 
Soalan: Lawan anda, bekas ahli Kuala Selangor Parlimen Dr Dzulkefly Ahmad dari Pas, adalah seorang ahli politik veteran dan terkenal dengan ceramah agama. Bagaimana anda akan menang Kuala Selangor dari dia?


Jawapan: Saya seorang Islam University (IIUM) siswazah Antarabangsa. Islam bukan sahaja mengenai ceramah, ia mengajar sikap dan tindakan. Rakyat mahu kemajuan dan transformasi. Pas tidak boleh melakukan ini. Jadi, saya fikir ceramah beliau tidak akan menjadi satu kelebihan. Dzulkefly bukan tempatan. Saya faham isu-isu tempatan. Itulah kelebihan saya.



Soalan: Terdapat bantahan oleh ahli-ahli BN tempatan, terutama dari Umno Ijok, yang menentang anda sebagai calon di Kuala Selangor. Bagaimana anda merancang untuk memenangi mereka atas?


Jawapan: Saya akan bertemu dengan pemimpin-pemimpin akar umbi dan ketua-ketua kampung untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan mereka.

0 comments: